مشاور حقوقی

امور حقوقی خود را به ما بسپارید

پشتیبانی

کد آهنگ

نرخ دیه سال96، ۲۱۰ میلیون تومان

پنجشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۴۵ ب.ظ
روز گذشته مدیر کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه، مبلغ دیه در سال ۹۶ را دو میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال و معادل ۲۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.



به گزارش حقوق نیوز، تعیین میزان دیه در سال ۹۶ نظرات مختلفی را با خود به همراه داشت، آن‌چنان که آذر امسال رئیس کل بیمه مرکزی از ارائه پیشنهادی به قوه قضائیه برای کاهش ۴۰ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث خبر داد. عبدالناصر همتی با بیان اینکه به‌ علت گران بودن نرخ بیمه ۳۰ درصد وسایل نقلیه بیمه نیستند و اگر این روند افزایشی همچنان ادامه یابد، ممکن است تعداد کمتری بتوانند بیمه ‌نامه بخرند، گفت: در قانون مجازات اسلامی پرداخت درهم نقره برای دیه نیز پیش‌بینی شده است که با قیمت امروز ۱۰ هزار درهم نقره حدودا ۱۰۷ میلیون تومان می‌شود. او ادامه داد: اگر قوه قضائیه قبول بفرماید و این موضوع را بررسی کند، کمک بزرگی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث در جامعه می‌‌شود.

همزمان مدیرعامل ستاد دیه کشور موضوع کاهش نرخ دیه را مغایر با حفظ ارزش‌های انسانی دانست و گفت: هرچند قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال ۴۷ به تصویب نمایندگان وقت مجلس رسید، اما قانون سابق به دلیل عدم توجه کلی به وضعیت زندانی و اشخاص آسیب دیده در یک سانحه رانندگی، هم ناقص بود، هم به صورت ناقص اجرا می‌شد؛ یعنی در یک تصادف مرحوم و مصدوم هر دو بی پناه بودند.

اسدا... جولایی خاطرنشان کرد: مبلغ دیه فعلی (سال ۹۵) که ۱۹۰ میلیون تومان تعیین شده است، هم معادل واقعی ارزش یک نفس نبوده و هم این نرخ‌‌ها کمتر از ارزش حقیقی یک انسان است و به اعتقاد بنده این نرخ دیه باید رقمی معادل یک میلیارد تومان باشد. روز گذشته مدیر کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه، مبلغ دیه در سال ۹۶ را دومیلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال و معادل ۲۱۰ میلیون تومان اعلام کرد. حسن رحیمی با بیان متن بخشنامه رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مبلغ دیه کامله در ماه‌های غیر حرام از ابتدای سال ۱۳۹۶ مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است. به نقل از قوه قضائیه، او ادامه داد: این بخشنامه از ابتدای سال ۹۶ برای تمامی واحدهای قضائی و دادسراهای سراسر کشور لازم الاجراست

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۹
مشاور حقوقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی